Pentru prima dată în istoria de 30 de ani a Biofach, cel mai mare târg din lume specializat pe domeniul produselor ecologice (bio sau organice, cum mai sunt denumite), România a fost prezentă cu două standuri colective, unul realizat prin intermediul Programului de Cooperare Elvețiano-Român, proiect cofinanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul contribuției elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă și un altul, realizat de Asociația Bio România. Ambele participări au fost susținute prin programele de dezvoltarea a exporturilor organizate de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Alături de participările colective, numeroase firme românești au avut standuri individuale prin finanțări proprii. Totalul participării se ridica la peste 40 de firme românești.
De remarcat faptul că, programul contribuției elvețiene a insistat pe o serie de elemente calitative, respectiv, promovarea procesatorilor, abordarea grupată la stand a produselor și filierelor de produs, promovarea alianțelor de export sub forma clusterelor și cooperativelor, pregătirea anterioară a expozanților prin module de training de export. Nu în ultimul rând, aspectele de transfer de cunoștințe și de introducere a unor noi instrumente manageriale au continuat și la stand, prin prezența experților din Centrele de Afaceri de Export, a consultanților FIBL și Bio SWIS, prin ședințe individuale și colective.
Au fost prezentate instrumente manageriale, recent dezvoltate de FIBL, pentru evaluarea sustenabilității în domeniul agriculturii organice, bine recepționate de firmele expozante.
“Exportul românesc de produse ecologice va fi stimulat și mai mult prin această participare, concentrate pe brand și procesare dar și pe aportul cercetării și inovării în activitatea de export. Prin prezența la eveniment, Universitatea Spiru Haret își arată implicarea atât în ceea ce privește exportul inovativ cât și în cercetarea de produs inovativ. Mai mult, putem spune că la acest târg au fost prezente în premieră 3 clustere exclusiv de produse ecologice din România, Bio Danubius, Bio Concept Valea Prahovei și Bio Nest. Apropierea între clustere și asociații, crearea asociație Inter-Bio care luptă pentru organizarea filierelor de produs sunt elemente calitative ale căror rezultate le vom vedea în viitor” a declarat conf. univ. dr. Costin Lianu, președinte INTER-BIO, director general USH Pro Business.